Wpływ wprowadzonych wraz z Google Caffeine zmian na pozycjonowanie
Na przełomie roku Google planowało wprowadzić aktualizację silnika wyszukiwarki pod nazwą Caffeine. Można założyć, że w ciągu miesiąc sporo zmian, które zostały wprowadzone zaczęło dotyczyć stron pojawiających się w indeksie Google. Wprowadzanie zmian to dobry okres na obserwację znaczenia elementów odpowiedzialnych za SEO. Wzrosty lub spadki pozycji w stosunku do innych stron pozwalają ocenić, które elementy zyskały na znaczeniu.
Oczywiście takie przewidywania obarczone są sporym ryzykiem błędu. Pojęcia określające wartość strony są bardzo ogólne np. ilość linków – spadek ich ilości wcale nie musi oznaczać utraty pozycji przez stronę. Wystarczy, że strona straci dużo słabych linków a zyska kilka mocnych. Przy okazji aktualizacji można też śledzić ogólne trendy w działaniu algorytmu wyszukiwarki. Kilka takich elementów zaobserwowałem na swoich stronach.
Przełożenie nowych linków na pozycję
W sumie tutaj da się zauważyć dwa aspekty. Czas indeksowania nowych podstron oraz okres, po jakim strona zyskuje pozycję w związku z nowymi linkami. W przypadku indeksacji nowych podstron głównie chodzi o opóźnienia w centrum dla webmasterów. Strona, która znajduje się już w indeksie nie jest jeszcze widoczna w indeksacji mapy. Nie jest to okres jednego, dwóch dni tylko tygodni.
Jeżeli chodzi o linki to równomiernie rozmieszczane w ciągu około 3 tygodni na różnej jakości stronach dały jednorazowy efekt. Byłoby bardzo dziwne gdyby robot Google „odnalazł” je w tym samym momencie. Strona stała w miejscu (nie wzrosła ani nie spadła o więcej niż 1 pozycję) przez okres około dwóch tygodni i nagle skoczyła ostro w górę. Wyglądało jakby Google zbierało linki do niej i w jakimś momencie uwzględniło je w wartości strony.
Nie miałbym nic przeciwko temu, żeby Google „upewniało się” co do istnienia tych linków, odwiedzając daną stronę kilka razy i sprawdzając czy są one widoczne. Takie działanie wpłynęłoby dość mocno na stosowanie (skuteczność) swl rotacyjnych. W sumie sposób byłby banalny, ale jaki skuteczny – nie ma linka za drugim i za trzecim razem, to cześć.
Treści i tematyczność stron
Tutaj nic się specjalnie nie zmieniło i pewnie nie zmieni się w przyszłości. Zawartość i tematyczność strony jest w cenie. W sumie w wyszukiwarce Google są dwa rodzaje stron pojawiające się w indeksie na wysokich pozycjach. Duże portale ogólnotematyczne, z dużą ilością stron i treści oraz ukierunkowane tematycznie domeny z treścią w danej specjalności. Dodatkowo im bardziej unikalna i nietypowa zawartość tym lepiej dla wartości strony.
Ostatnio zaobserwowałem jedną sprawę odnośnie długości wpisów. Mam dwie strony, pierwsza o tematyce Zakopanego druga o schroniskach górskich. Na obydwu ma podobny tekst o jednym ze schronisk górskich (różni się długością). Pierwsza ma mniej linków niż ta o schroniskach dodatkowo ta druga ma linki do tego wpisu. Liczba podstron jest podobna. Na to samo słowo kluczowe (dotyczące danego schroniska) pierwsza jest na 15 pozycji druga na 26.
Jak widać wpis na domenie ściśle tematycznej linkowany, na silniej linkowanej domenie jest niżej niż wpis z brakiem linków na domenie z mniejszą ilością linków. Jedyna różnica to długość wpisu. Ten wyżej ma około 4 000 znaków ten drugi 1 500.
Skuteczne pozycjonowanie stron w Częstochowie
Jakość odwiedzin – personalizacja
Co do wpływu jakości odwiedzin na pozycję strony w wynikach to ciężko po tak krótkim czasie stwierdzić jakiś wpływ. Google informował, że poza dostosowaniem stron pod kątem odwiedzin danego użytkownika, będzie również przekładał jakość odwiedzin strony na wyniki globalne. Choć trzeba przyznać, że moje dwie domeny, które mają najbardziej wartościowe wejścia (czas, strony, wskaźnik odrzuceń) mimo braku linkowania, idą powoli do góry. Nie wiem jednak czy to zasługa wejść czy rozwoju strony o nowy content.
Myślę, że wpływ personalizacji i jakości odwiedzin na SEO to temat, który jeszcze sporo czasu, będzie rodził wiele domysłów. Jest też jednym z trudniejszych do weryfikacji elementów pozycjonowania, gdyż w dużym stopniu jest niezależny od nas, a czas przełożenia jest dość odległy.
Podsumowanie – zmiany związane z Google Caffeine
W sumie tak jak ze wszystkimi teoriami związanymi z Google mogą one nie mieć nic wspólnego z wprowadzaniem nowego silnika. Przytaczając ich stanowisko, codziennie wprowadzane są zmiany i usprawnienia do wyszukiwarki. Jedno jest pewne, wyniki są personalizowane, wobec tego faktu inne zmiany mogły również zostać wprowadzone. Nie sądzę jednak żeby miały one charakter rewolucyjny.
Napisany przez Jacek Biernacki dnia 07-02-2010
źródło: http://www.cognitive-it.org/index.php/wplyw-wprowadzonych-wraz-z-google-caffeine-zmian-na-pozycjonowanie/