Nie zdarza się często sytuacja, w której Google oficjalnie, a w dodatku z dużym wyprzedzeniem, powiadamia o zmianach w algorytmie. Jeśli jednak tak się stało, to „wiedz, że coś się dzieje”. Zasada jest prosta i bezlitosna: Twoja strona nie jest responsywna – spadasz z pozycji w Google. Zmiany dotyczą „tylko” wyszukiwań na urządzeniach przenośnych, jednak (jak wynika z raportu „Perspektywy rozwojowe mobile online w Polsce” z 2014) aż 44% Polaków posiada smartfona, a dalsze 10% tablet. Trudno zatem lekceważyć tak liczną grupę.
UWAGA: nowy algorytm wszedł w życie 21 kwietnia 2015.
Kierunek zmian w algorytmie można było przewidywać już od dawna. Aż 61% właścicieli smartfonów i tabletów deklaruje, że jeśli korzystając z urządzenia mobilnego wejdzie na stronę nieresponsywną, natychmiast ją opuszcza. Nowy algorytm Google oszczędzi im czasu i nerwów. Dodatkowym ułatwieniem dla tej grupy użytkowników jest funkcjonująca od niedawna etykieta „Na komórki” pojawiająca się przy wynikach wyszukiwania.
Całą informację można przeczytać tutaj:http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2015/02/finding-more-mobile-friendly-search.html
Już blisko jedna trzecia użytkowników internetu korzysta na co dzień z przenośnych rozwiązań umożliwiających przeglądanie zawartości stron internetowych. Dlatego tak istotnym faktem stała się potrzeba projektowania oraz wykonywania stron internetowych oraz sklepów w pełni responsywnych. Responsywność oznacza w skrócie sposób napisania strony tak, aby dopasowywała się ona automatycznie to ekranu urządzenia na którym będzie wyświetlana. Poprawnie napisane strony responsywne (potoczna nazwa – mobilne), wykrywają rozdzielczość ekranu danego urządzenia, po czym formatują układ wyświetlanych elementów konstrukcji strony w taki sposób, aby wykorzystując dostępną przestrzeń, wyświetlić je w sposób czytelny dla użytkownika. Ta sama zasada dotyczy wszystkich istotnych elementów danego serwisu – zatem tekstów, zdjęć oraz ikon i ilustracji, elementów odpowiedzialnych za nawigację po stronie (menu i przyciski) oraz wszystkich formularzy i widgetów na stronie. Dodatkowo pod kątem urządzeń mobilnych stosuje się alternatywne lżejsze elementy graficzne takie jak pliki graficzne tła czy filmy. Strony responsywne dla niektórych (zwykle najniższych) rozdzielczości mogą również blokować ładowanie i wyświetlanie się elementów najmniej istotnych (odpowiedzialnych głównie za efekt wizualny/ozdobny).
Test stron mobilnych
Google przygotowała dla wszystkich test zgodności strony z urządzeniami mobilnymi, wystarczy wpisać adres strony www i potwierdzić, wynik pojawi się za kilka sekund.
Test zgodności z urządzeniami mobilnymi:
Kolejną istotną zaletą stron responsywnych będzie niewątpliwie również ich przewaga pod kątem pozycjonowania. Wyszukiwarka Google dbając o użytkowników mobilnych chce dostosowywać wyniki wyszukiwania do urządzenia z którego wychodzi zapytanie. Dlatego w pierwszej kolejności będą promowane (w przypadku wyszukiwania np. z telefonu / tabletu) pozycjonowane strony, które dodatkowo są zoptymalizowane pod kątem responsywności.
Kupiłeś stronę rok, dwa lata temu, podoba Ci się wizualnie, ale właśnie brakuje jej elastyczności. Nie wyświetla się poprawienie na urządzeniach mobilnych, a uważasz, że w Twoim biznesie to rozwiązanie byłoby znakomite. Chętnie podejmiemy się przystosowania Twojej dotychczasowej witryny do nowoczesnych standardów. Oczywiście nie każdą witrynę da się przystosować do responsive design, ale zapytać nie zaszkodzi o próbę stworzenia mobilnej wersji Państwa witryny.
Drugi test zgodności Twojej strony internetowej z urządzeniami mobilnymi:
A teraz prosty przykład…
Załóżmy, że jedziesz samochodem przez miasto, zgłodniałeś, i wyszukujesz najbliższej restauracji w swoim smartfonie. Wchodzisz na pierwszą lepszą stronę i jesteś nie zadowolony. Musisz grzebać po zakładkach w poszukiwaniu menu i cennika, litery są nieczytelne, ciągle musisz przybliżać, aż w końcu i tak niczego się nie dowiedziałeś. Straciłeś masę transferu, bo musiałeś oglądać niepotrzebne obrazki. Rezygnujesz z przeglądania i zajeżdżasz do pierwszego lepszego gill-baru przy drodze, niekoniecznie mając ochotę na tłuste jedzenie.
A co by było gdyby właściciel restauracji posiadał responsywną stronę WWW? Odwiedzający ją z telefonu mają od razu najważniejsze informacje na stronie startowej, bez zbędnej grafiki. Odbiorca może przyjemnie nawigować po stronie i jest zadowolony, że informacje po które wszedł na witrynę są przekazane w czytelny sposób i pod ręką.
PageSpeed – test prędkości ładowania strony
PageSpeed to darmowe narzędzie Google, znane chyba wszystkim właścicielom stron. Pozwala w prosty sposób określić prędkość ładowania strony na urządzeniach mobilnych.
Narzędzie jest dostępne na stronie:https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Podajesz adres swojej strony i klikasz „Analyze”:
Ile kosztuje strona internetowa responsywna?
Tworzymy responsywne strony internetowe zbudowane na WordPressie. Jeżeli twoja strona nie jest jeszcze responsywna…
… a chciałbyś dostosować ją do wymogów dzisiejszego rynku – skontaktuj się z nami: biuro@natopie.pl