Pozycjonowanie w google a google adwords
Podstawy pozycjonowania w google
Wszyscy wiedzą jak mniej więcej pozycjonować stronę w internecie, jakie czynniki mają wpływ na pozycję strony. Ale jest to zwykle wiedza teoretyczna nie poparta konkretnymi przykładami, badaniami, doświadczeniem. Przyjmijmy jednak że mamy już pewne doświadczenie. Niestety google też się zmienia, jej algorytm wyszukwarek wciąż się udoskonala, przez co część pozycjonerów niestety lub stety dostaje po głowie. Jeżeli słuszne jest twierdzenie że treść jest najważniejsza – „content is King” to pewnie też takie że „klient nasz Pan” i jeżeli klientowi zależy na szybkim wejściu wysoko na 1 pozycje w wyszukiwarce google to nie zawsze pozycjonowanie będzie czyste, lub na pograniczu „white SEO” a „black SEO. Oczywiście klientowi należy wytłumaczyć że im szybciej wejdzie się na sam szczyt, tym szybciej i boleśniej można również z niego spaść, łamiąc sobie prz tym nogę, czasem obojczyk lub co najwyżej skręcając boleśnie w kostce nogę. Czasem kary wielkiego brata (filtry, bany, spadki strony z pierwszej dziesiątki) można uniknąć ale to już wymaga wielu lat doświadczenia i lepiej nie ryzykować.
Google Panda atakuje
Tutaj google dyktuje warunki o czym przypomniało części pozycjonerów w maju. Panda weszła i pozamiatała niczym Panda Kung-Fu. Google dyktuje warunki gdy ma ponad 98% rynku wyszukiwarek w Polsce, gdy pozwala użytkownikom na zarabianie na reklamach google Adsense, (przeważnie tyle aby zwróciło się za zakup domeny…) ale jednocześnie każe tych których strony są nafaszerowane, „zaśmiecone” reklamami… Z jednej strony podstawą dobrej pozycji strony jest duża ilość linków do strony, z drugiej zaś strony Google każe za ich zbyt dużą ilość z SWLi.
Pozycjonowanie strony www a reklamy Google Ads
Niestety trzeba sobie uświadomić, i klientowi przed rozpoczęciem pozycjonowania, że google to nie czysta matematyka, nie tylko skomplikowany wzór matematyczny, algorytm o wielu zmiennych (podobno najdroższy na świecie) analizujący i ustalający aktualną pozycję strony ale to też ludzie którzy analizując strony, ręcznie nakładają kary na strony „śmiecie” poczynając od filtru po bany.
Tak więc trzeba we wszystkim stosować umiar, być pokorny i cały czas się uczyć. Profesjonalny pozycjoner nie poddaje się tak łatwo, stosuje różne techniki, analizuje i wyciąga wnioski. Cały czas się uczy i testuje – jak specjalista każdej innej dziedziny wiedzy. To osoba która cały czas się uczy, najlepiej nie tylko na swoich błędach.
Trudno powiedzieć czy to jest wojna. Google jest królem, nie ma przecież konkurencji, pewnie im bardziej dosoli pozycjonerom tym prawdopodobniej więcej zarobi na linkach sponsorowanych google adwords. Ale trudno aby najdroższa firma na świecie nie zarabiała. To przecież tysiące programistów, serwerowni, baz danych – to korporacja z której planu biznesowego można tylko brać przykład.
Google Ads
Trudno czasem wytłumaczyć klientom że Google Ads to nie pozycjonowanie tylko reklama. Obie metody promocji strony, firmy, produktu i usług w internecie powinny być i się wzajemnie uzupełniać – zarówno SEO pozycjonowanie SEO jak i reklamy w postaci linków sponsorowanych google adwords czy też innych reklam typu CPC. Prowadząc kampanię google adwords też trzeba się na tym znać i mieć lub zdobywać doświadczenie. Bez tego można wtopić napradę dużo funduszy. Obie metody promocji mają swoje zalety i wady, o czym napiszę w innych artykule, więc będę unikał słowa „wojna” przy opisie relacji między google a pozycjonerem. Myślę, że zarówno pierwszy jak i drugi chcą zarobić, są specjalistami, wzajemnie poznają swoje metody pracy i oboje chcą przede wszystkim pomóc klientom w biznesie. Czysta infiltracja.
Jak napisałem wcześniej link linkowi nie jest równy więc warto się starać o dobre linki do swojej strony a gdy organizujemy promocje w internecie i nie ma czasu na szybkie zdobycie dobrej pozycji, pozostaje jedynie wykupienie reklam google adwords.
Tekst: Grzegorz Ławniczek
www.seowebmarketing.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone